#11 Home sweet home…

4 mei 2015
Tja de tijd is voorbij gevlogen en zo ben je dan ineens ook alweer meer dan een week thuis. ik zal toch nog even mijn laatste paar dagen vertellen.

In Kuala Lumpur heb ik de dag dat ik daar aankwam niet zoveel gedaan. Ik heb nog een beetje geslapen en ben door de stad gewandeld. Dat was toch wel erg anders dan de andere steden, er waren hier veel meer moslims en mannen op straat dan in bijv. thailand waar toch het grootste deel buddhist is. Ik ben door China town gewandeld waar allemaal touristen kraampjes waren en verder wat tussen de grote gebouwen doorgelopen op zoek naar een reisbureautje. Ik wou erg grag toch wel een dagje naar de Cameron highlands maar toen ik eenmaal een reisbureautje gevonden had bleek dat niet mogelijk te zijn omdat het te ver weg is en ik niet genoeg tijd meer had. Ik heb dus maar een dagtripje rondom Kuala lumpur geboekt voor de volgende dag. Donderdag 23 april dus een dagtripje gedaan. Er was nog een duits meisje die mee ging van mijn leeftijd dus daar de hele dag een beetje mee opgetrokken was wel leuk weer wat gezelschap, je gaat je snel weer alleen voelen vooral omdat ik zo gewend was aan al die mensen steeds om me heen. De dag trip ging langs de twin towers wat heel cool was om te zien en de rest van alle skyscrappers, daar hou ik echt van. De rest van de tour was een beetje saai, we gingen naar een beeld en het paleis en we gingen naar een of andere kunsthal waar alles super duur was en niet eens zo mooi en naar een chocolade proeferij wat opzich natuurlijk hartstikke leuk is maar het koste een enorme smak geld om een doosje te kopen. De trip was dus een beetje saai maar ik heb wel de stad gezien. Het is een hele mooie moderne groene en schone stad en doet niet echt als azie aan ofzo. Savonds weer even door China town gewandeld en gaan eten. Op de terugweg naar het hotel begon het enorm te spoelen dus even staan schuilen. Er kwam een maleisische jongen bij me staan en daar heb ik een hele tijd mee gekletst. Hij heette Firdous, hoe grappig. Hij vertelde me hoe het zat met namen in Maleisie en dat mijn hotel toch wel een beetje in een gevaarlijk deel van de stad zat en dat dat de reden was dat er zo weinig vrouwen op straat waren en dat het toch niet zo slim was om savonds alleen op straat te gaan. Snel teruggeholt natuurlijk.

De volgende dag vrijdag 24 april was het dan zo ver… mijn laatste dag… Ik was er bijna beroerd van, wat wou ik ontzettend graag niet naar huis. Natuurlijk had ik er veel zin in om iedereen weer te zien en om in mn eigen bed te slapen met mijn eigen douche en wc maar toch het zit er dan op. De hele dag een beetje proberen mn tas in te pakken, wat in het hotel gechild en niet te veel gedaan. Savonds om 8 uur de taxi naar t vliegveld genomen. Inchecken en alles en om half 1 snachts na een uur vertraging zaten we dan eindelijk in de lucht. De vlucht duurde 13 uren en ik heb een klein beetje kunnen slapen. Om 7 uur kwam ik aan op schiphol en daar stonden heitie, mama, Jorn en Keimpe op me te wachten. Hartstikke leuk.

En hier ben ik nu dan. Weer thuis. Al een week. En ik moet zeggen ik begin eindelijk weer een beetje te wennen aan de europese cultuur, ik had een ware cultuur shock. Alles is zo anders. Ik moet wennen aan niet elke paar dagen mn spullen hoeven pakken, aan het niet praten met onbekende mensen, aan niet steeds onderweg zijn en dingen doen. Ik zit hier weer als een zoutzak op de bank met alle mensen die ik ken en begrijp me niet verkeerd dat is natuurlijk hartstikke fijn maar wel ff wennen.

Ik heb besloten om mn studie nog een jaar of misschien wel 2 uit te stellen en nog meer te gaan reizen, ik ben nog hartstikke jong en waarom niet? Ik begin dus volgende week weer op Ameland om weer flink geld te gaan sparen en volgend jaar weer lekker weg te gaan. Ik moet nog even mn draai vinden hier maar dat zal wel weer komen.

Mensen vragen wel wat mijn hoogtepunten waren maar dat kan ik heel moeilijk zeggen. Ik denk dat ik het mooiste land Vietnam vond, de mensen waren heel vriendelijk, ontzettend makkelijk te bereizen, mooie natuur en geweldige steden. Maar elk land had zo z’n charme. Het meest indrukwekkende vond ik the killing fields en het gevangenis museum in Phnom Phen over de geschiedenis van Pol Pot. Dat heeft me ontzettend aangegrepen. Ach nog een kleine opsomming van hoogtepuntjes de trein naar Chiang Mai, Het heerlijke leven in Pai, De slowboat naar Laos, het tuben in Vang Vieng, de prachtige bergen in Sapa, de heerlijke sfeer in Hoi An, de tattoo in Saigon, het eiland zonder electriciteit etc in Cambodja en Ankor Wat, en de heerlijke stranden en eilanden van Zuid Thailand; ko phangan, phuket, phi phi en krabi en als afsluiter het prachtige Kuala Lumpur. Dit was zeker een reis om nooit te vergeten en ik heb genoten van elke minuut. Ik ben eeuwig dankbaar voor de geweldige mensen die ik heb ontmoet en ik mis ze nu al ontzettend. Voor iedereen die deze reis wil maken, twijfel niet maar ga gewoon! Het is de reis die je leven gaat veranderen.

Ik wil bij deze iedereen bedanken die mijn blog heeft gelezen en mijn facebook heeft gevolgd, ik vind het hartstikke leuk dat jullie gedaan hebben. Deze pagina blijft gewoon bestaan tot mijn volgende reis, dus hopelijk tot dan.

I want to travel across the world, and breathe the air of new places….