#4 Not all those who wander all lost..

9 februari 2015
Chiang mai was fantastisch. Relaxte sfeer. Aardige mensen. Ben maandag naar de happy elephant home geweest. De hotel eigenaar zei dat die dag nog een meisje van mijn leeftijd alleen zou gaan dus dat het misschien wel leuk was dat ik ook zou gaan. Ja leuk! En het idee stond me wel aan want bij de happy elephant home kun je niet op olifanten rijden, gelukkig maar want dat vond ik zielig. Het klikte meteen goed met het meisje.

Ze heet stef en komt uit zwitserland. Ze is een beetje gek net als ik en we hebben dezelfde interesses. We waren met een groep van 15 mensen. Eerst gingen we de olifanten voeren en op de foto enzo. De olifanten gaven steeds kusjes beetje goor maar ook wel super grappig. Daarna werden we in een rare outfit gehesen en gingen we in het modderbad. Heel bijzonder dat je zo dichtbij die beesten kunt zijn. De natuur was prachtig. Na t modderbad geluncht met een geweldig uitzicht. Na het eten zijn we suikerstengels gaan hakken om te voeren. Daarna naar de rivier gelopen en gezwommen. Met de olifanten ook weer. Heel vet. Grootste lol.
Vroeg in de avond waren we weer terug in het hotel. Ben samen met stef gaan eten. Zij ging de volgende dag naar Pai en vroeg of ik mee wou. Het stond al op mijn programma dus alleen maar leuk om een stukje samen met iemand te reizen natuurlijk. Tijdens het eten kregen we een flyer voor muay thai boxing. Het leek ons beide wel vet maar we durfden niet alleen dus het kwam goed uit. Kaartjes gekocht en diezelfde avond nog naar een show. Zo bijzonder. Het waren gewoon vechtende kinderen. De oudsten waren een naar of 18 en de jongste iets van 10 ofzo. Bizar maar wel heel erg grappig.
De volgende dag busje naar Pai. Onderweg naar het busstation hoorden we dat het een vreselijke weg is met 600 haarspeld/s bochten en dat veel mensen super misselijk worden. De weg was inderdaad nogal bochterig maar daar geen last van gehad. Savonds kwamen we aan in Pai. We verbleven in het circus hostel. Midden tussen de heuvels met uitzocht op pai. We deelden samen een hut met eigen badkamer. De sfeer was heel chill en relaxt. Allemaal jeugd. Je kom circus lessen volgen maar dat heb ik niet gedaan. er was een prachtig zwembad. Het was echt paradijs.
Op woensdag waren we niet zo veel van plan. We besloten een stukje te gaan lopen. We hadden gezien dat er een waterval in de buurt was. We zagen bordjes met 2km. Nouja dat is nog wel te doen. Na een stuk lopen weer een bordje met 2km. Pff nou oke dan als we nu in ieder geval op de helft zijn is het goed. Vervolgens na een half uur weer een bordje met 2km. Ik was helemaal kapot. Berg op berg af en mijn conditie is al zo geweldig, not. Op een gegeven moment kregen we een lift van een toeristen busje die ook naar de waterval ging. Super chill! Hele leuke mensen. En ze vroegen of we mee terug wouden rijden via een uitkijk punt. Maar natuurlijk! Uiteindelijk toch de hele dag onderweg geweest. Savonds was het family dinner in het hostel en daarna live muziek. Heel gezellig. Je komt nu al steeds dezelfde mensen tegen die dezelfde route doen dus dat is wel leuk. Leuk feest gehad die avond.
Donderdag dan toch echt de hele dag niks gedaan. In de stad ontbeten en bustickets gehaald voor de volgende dag en verder lekker bij het zwembad zitten lezen en in de hangmat gelegen. Savonds gegeten en vroeg naar bed.
Vrijdag vroeg op. Om 8 uur de bus terug naar chiang mai. Daar afscheid genomen van stef. Zij reisde verder naar bangkok en ik heb de bus gepakt naar chiang rai. Busreis was super luxe. Er werd een film gespeeld. Je kreeg gratis water en iets te eten en een verfrissingsdoekje. Hoe chill! In chiang rai aangekomen beetje door de straten gelopen op zoek naar een hostel of guest house. Ik boek van te voren niks. Ik zie t wel als ik aankom, zit ik ook nergens aan vast. Mooi guest house gevonden in het centrum. Even ergens gaan eten, dagtrip geboekt en vroeg gaan slapen. Reizen is vermoeiend zeg!
Zaterdag een drukke dagtrip gedaan. We waren met een klein groepje mensen. Een nederlands stel. Een duits stel. En een hongaars stel. Leuke groep. Eerst naar de white tempel. Heel indrukwekkend! Het is nog maar 20 jaar oud ofzo. Daarna naar de black house en vervolgens naar een hill tribe. Waren 5 verschillende dorpjes. Meest bijzondere waren toch wel die met die uitgehangen oren en de long nek. Ze proberen je echt van alles aan te smeren. Wel zelf gemaakt dus dat ik dan wel weer leuk. Grappig om te doen hoe die mensen leven en dat er dus gewoon echt mensen zijn met van die ringen om hun nek. Daarna naar de monkey cave. Plek met heel veel apen. Vervolgens geluncht en naar de thee plantage. Ook heel vet. Chinese thee werd daar verbouwd. Niet te zuipen. Bleh. Na de thee plantage naar de golden triangle. De plek waar myanmar, laos en thailand elkaar treven. Mooi uitzicht daar. Als laatste nog een tempel bezocht.
Zondag helemaal niks gedaan. Uitgeslapen. Een beetje rond gewandeld en uitgezocht hoe ik het beste in laos kon komen. Lekker even zon dagje tussen door. Het went ook best snel weer om alleen te reizen moet ik zeggen. Het was leuk 5 dagen maar dan is alleen ook wel weer prima. Je ontmoet steeds zoveel mensen dus echt alleen ben je nooit.
Maandag ging de wekker om 5:15. Uitgecheckt bij de guest house en naar t busstation. De lijnbus naar chiang khong gepakt. De grenspost naar laos. Het is in het noorden stukken kouder dan in bangkok. Maar ook wel lekker voor de verandering. Overdag gewoon 25 graden maar snachts en sochtends vroeg 10 graden ofzo. In de bus was het ook freezing. Eenmaal aangekomen met 4 duitse jongens opgetrokken. Hoefde ik niet alleen de grens over. Is wel zo makkelijk. Pff wat een gedoe zeg. En t duurt vet lang allemaal. Eerst door de douane en daarna met een bus waar je naar de visa on arrival plek komt. Daar zijn ze totaal niet georganiseerd. Je moet eigenlijk met dollars betalen ofzo en als je je paspoort hebt afgegeven moet je weer een half uur wachten tot ze m weer terug geven. We kwamen een mannetje tegen die tickets naar de slow boot verkocht dus die bij hem gekregen. Het duurde allemaal even maar om 12 uur zaten we toch op de boot. Comfi stoelen en een prachtig uitzicht. Erg gezellige mensen allemaal. Goeie sfeer. Zo ga ik naar luang prabang. Stad in laos. Het is een geweldige reis. Het land is zo mooi. Bergen en de rivier en de natuur. I love it. Na 6 uren op de boot kwamen we aan in een dorpje waar we konden overnachten. We waren met een groep van 15 man en hebben zo met korting een hotel gefikst. Ik deel mn kamer met een nederlands stelletje. Zonet met zn allen gaan eten en morgen reizen we weer verder. Ben erg benieuwd naar de rest! Schrijf snel weer!!