#5 Collect moments not thing…

16 februari 2015
Mijn eerste indruk van laos was niet zo goed. De natuur is echt prachtig. Maar de mensen waren wat minder. Die avond met de 2 nederlanders in het hotel kregen we ruzie met de eigenaren over de prijs. Je spreekt van te voren duidelijk een prijs af voordat je mee gaat naar t hotel dus dat hadden we gedaan. Vervolgens moesten we inchecken en gooiden ze de prijs een stuk omhoog. Behoorlijk lullig. Uiteindelijk zijn we dr wel uit gekomen gelukkig.

De volgende dag verder gegaan met de slow boat naar luang prabang. We vertrokken om 9 uur en kwamen aan om 4 uur. Ze zetten ons af 10km buiten de stad zodat we nog een tuktuk moesten nemen naar de stad. Iemand had om internet gelezen dat als je op de boot blijft zitten ze je wel verder brengen. Er is gewoon een haven in luang prabang en je koopt ten slotte ook een kaartje om in de stad gebracht te worden en niet om ook nog eens een tuktuk te moeten betalen. Dus met een man of 40 zijn we op 1 boot geklommen en zijn we blijven zitten. De bootmensen negeerden ons compleet. Het was behoorlijk gezellig. Er was een gitaar en bier dus eigenlijk was het een groot feest. Na anderhalf uur hadden we niet echt het idee dat ze ons nog weg gingen brengen dus is een groep gaan liften en een groep in de tuktuk gegaan. Ik ben toch maar met de tuktuk gegaan, die backpack is behoorlijk zwaar!
Eenmaal in de stad aangekomen op zoek naar een hotel of hostel. Dat viel niet mee! Alles zat vol. Stuk of 50 geprobeerd. Ze zijn ook allemaal zo ontzettend klein. Na anderhalf uur sjouwen toch een kamer gevonden. Savonds met de 4 duitsers en 4 nederlanders uit eten gegaan en drankjes gedaan.
Woensdag met de duitsers naar de waterval gegaan. Prachtige waterval ook weer. Helder blauw water. En verschillende lagen. De laatste was een hele hoge. Je kon helemaal omhoog daar. Dus dat gingen we natuurlijk doen. Pff nou dat viel echt niet mee. Je moest echt omhoog klimmen. Niet normaal. Ik Mag echt wel iets aan mn conditie doen. Dacht dat mn longen t gingen begeven. Maar ik heb t gehaald! Geweldig uitzicht! T was t in ieder geval zeker waard. Boven sprak ik met een local die zei dat er aan de linker kant gewoon een trap was en dat je zo binnen 5 min naar boven had kunnen klimmen. Ja thankss…. Maar was wel goed om te weten dus daar zijn we langs naar beneden gegaan. Die avond hebben we met een groep wat drinkspelletjes gedaan bij t guesthouse en daarna naar de bar, die dus al dicht was want alles gaat hier om half 12 dicht. Het enige wat nog open was was de bowling. Dus in de tuktuk naar de bowling. Wat trouwens echt niet normaal is is hoeveel van die tuktuk chauffeurs drugs verkopen. Je word er echt gek van. Want to buy some weed, want to buy some opium? Zie ik er soms uit alsof ik vet aan de drugs zit?! No thank you.
Anyway, Alle mensen van de boot waren dr dus het was hartstikke gezellig. De bowling ging om 2 uur ook al dicht. We hebben met zn 16en een tuktuk naar de stad genomen. Was niet heel comfortabel, ik moest half over iedereen heen liggen om er nog in te passen, maar het was wel erg goedkoop. Vervolgens met zn allen een broodje gaan eten. Die zijn hier echt heerlijk. Alles vers en je kunt er van alles op krijgen. Daarna gaan slapen.
Die geldeenheden is wel flink wennen trouwens. In thailand was het nog dat €1 ong 40 thaise bath was. Maar hier is €1 bijna 10.000 laotaanse kip. Met €100 ben je hier miljonair en meer dan dat krijg je ook niet uit de pinautomaat. Dus dat is voor hun echt heel veel geld.
Op donderdag had ik eerlijk gezegd een beetje een kater. Dus heb ik niet veel uitgespookt. Wat te eten gehaald op de markt en verder wat gechild. Savonds naar een lokaal restaurantje gegaan en noodles met zeewier gegeten. Lekker!
Elke avond is er een night market. Dat is echt prachtig. Allemaal hand gemaakte dingen. En enorm veel kraampjes. Er schijnen hier tijdens de vietnam oorlog heel veel bommen te zijn gedropt en 30% daarvan is nog nooit afgegaan dus kinderen krijgen al op jonge leeftijd voorlichting over bommen. Op de markt kon je allemaal sieraderen en sleutelhangers kopen die gemaakt zijn van bommen.
Ik had echt de neiging om de hele markt leeg te kopen. Dus ik had bij het postkantoor geinformeerd hoe duur het is om een pakketje naar huis te sturen. Daar betaal je dus gewoon voor 2kg zo’n €50. En dat is t zwaarste wat je kunt verzenden en dan duurt t 2 maanden voordat t aankomt. Pff laat maar.
Vrijdag kwamen 2 meisjes( maria & vicki) die ik in pai had ontmoet. Ik had een kamer voor hun gereserveerd in mijn hotel. Ze kwamen samen met nog 2 engelse jongens. Samen met een Australisch stel zijn we uit eten gegaan. We hadden een waterbuffelo burger. Super lekker!
Zaterdag met maria, vicky, een duitse jongen, het australische stel en de 2 engelse jongens weer naar de waterval gegaan. Dit keer ben ik niet mee naar boven gegaan. We hebben daar geluncht, we hadden broodjes meegenomen van de markt. En we zijn met zn allen in de waterval gaan zwemmen. Het was behoorlijk koud. Het had ook een beetje geregend dus het was behoorlijk afgekoeld. Het is trouwens nog steeds elke dag 30 graden. Dit was de eerste regen sinds mijn reis. Een uurtje gaan zwemmen. Toen we t water uit kwamen waren dr allemaal mensen(aziaten) stiekem foto’s van mij aan het maken en wouden dr wel 8 x mensen met mij op de foto. Ik had geen idee wat me over kwam. Ik checkte of mn bikini nog goed zat, wie weet was ik wat kwijt geraakt ofzo, you never know, maar daar was niks mis mee. Vond t wel een beetje creepy dat zoveel mensen fotos van mij in bikini maakten. Die engelsen hadden ook zoiets van ben je beroemd ofzo?! Het komt waarschijnlijk door dat ik lang rn wit ben, want ik ben een kop groter dan de rest. Maar dat was wel even een hele vreemde ongemakkelijke ervaring. Na de watervallen weer terug naar de stad. Savonds weer met zn allen gaan eten en daarna met de meiden in het hotel gezellig zitten kletsen en drinken.
Zondag werd ik niet zo fit wakker. Snotterig en keelpijn en ontzettend moe. Ben met de rest gaan ontbijten en hebben een busticket geboekt voor de volgende dag maar daarna ben ik weer naar bed gegaan. Had een fruitshake gehaald en wat keelsnoepjes. toen ik wakker werd voelde ik me een stuk beter. Toch de rest van de dag heerlijk rustig aan gedaan.
Vandaag vroeg op en om 10 uur de bus naar Vang Vieng. Samen met maria, vicky en de duiste jongen(manuel) de engelse jongens blijven nog even in luang prabang want 1 van heb heeft voedselvergiftiging en ligt al 2 dagen op bed. Na 6 uren in de bus kwamen we aan in Vang Vieng. Het is super mooi hier! Nog mooier dan luang prabang. Blijven hier een paar nachtjes waarschijnlijk.
Ik heb 6 nachten in Luang prabang door gebracht. Langer dan t plan was maar het was heerlijk om es iets langer op 1 plek te blijven en je een klein beetje thuis te voelen. Luang prabang is een unesco werelderfgoed. Het is ook erg mooi. Het ligt aan de mekong rivier en is omsingeld door bergen.
Je kunt wel merken dat er meer armoede is in laos. In restaurants word je geholpen door kinderen, kinderen die op de markt allemaal dingen verkopen, tijden de rit naar vang vieng rijd je door dorpjes en zie je dat er in het midden een grote kraan staat waar allemaal mensen zich douchen.
Wat me ook opvalt is de grote hoeveelheid afval. Er zijn nergens prullenbakken. Mensen gooien hun afval vanuit de auto in de bosjes of dumpen t op straat. Langs de kant van de weg ligt zoveel plastic dat is zo vreselijk om te zien. Zet een paar containers neer en klaar want dit is echt dood zonde. Ondanks dat ze zo slecht voor de natuur zorgen zijn ze wel heel goed voor straat honden en katten. Vorig jaar toen ik in Griekenland was kan ik me herinneren dat die katten broodmager waren maar hier is dat absoluut niet zo. Honden en katten zien er goed uit. Maar dat kan te maken hebben met het overheersende boeddhisme. Volgens mij is het daarin heel belangrijk dat als je goed voor anderen bent(mens en dier) dat je ook goeie dingen terug kan verwachten van hogere machten. Deden ze dat nou ook maar met de natuur.
Ik kan nog geloven dat ik 3,5 week weg ben. Het voelt al zoveel langer door alle dingen die ik al heb meegemaakt. Gelukkig heb ik nog zo’n 10 weken over dus genoeg verhalen nog te vertellen.

Collect moments, not things…