#7 This heart of mine was made to travel…

12 maart 2015
Ik ben helemaal verliefd op Vietnam. Wat een ontzettend prachtig land is dit met de meest vriendelijke mensen ooit.

En weer terug naar 10 dagen geleden. Sochtends samen met de dames ontbeten en een plannetje uitgestippeld voor die dag. We hadden iets gehoord over een oud gevangenis museum dus we besloten dat te gaan zoeken. Ik had gps en maria en vicki hadden elk een kaart. Volgens de gps waren we na 15 minuten aangekomen waar we moesten zijn. We zagen links iets dat op een gevangenis leek dus we liepen om het gebouw heen maar bleek het niet te zijn. Dus maar weer verder gelopen. En verder. En verder. Ontzettend veel mensen gevraagd en iedereen was heel behulpzaam maar we konden het toch echt niet vinden. Na anderhalf uur kwamen we terecht in de zelfde straat als eerst en keken naar de rechterkant en ja hoor. Daar was het. Het museum was wel interessant. Je zag hoe de Vietnamezen daar zaten toen de fransen nog de baas waren. En er was ook een deel over de amerikanen maar dat sloeg 10x nergens op. Er werd beweerd dat ze ontzettend goeie zorg kregen, goeie maaltijden, goede behandeling etc. Het begon na een tijd zo onrealistisch te worden.
Na t museum ergens wat gedronken. Om 6 uur afgesproken met mensen van de bus. Een engels stel en 2 nederlandse jongens. We gingen de halong bay trip plannen voor de volgende dag.
Maandag om 9 uur werden we opgehaald om naar halong bay te gaan. We gingen 3 dagen en 2 nachten. Om 1 uur waren we op de boot in halong bay. We hadden een erg leuke gids. Die onderweg veel vertelde over vietnam. Hoe ontzettend communistisch het is dat er 20.000 mensen voor de overheid aan het werk zijn om te checken dat je niks negatiefs op facebook zet over de regering. En ze er achter komen dat je negatief bent word je in de gevangenis gegooid. Met verkiezingen kunnen ze alleen kiezen dus 1,2 of 3. En hebben geen idee wie welk nummer is. Niet dat dat zoveel uit maakt want er is toch maar 1 partij. Auto’s hier zijn ontzettend duur. De import uit Japan is het goedkoopst maar stel ze willen een Europese auto dan betalen ze 40% over de normale prijs van een nieuwe auto. De gids was in ieder geval niet erg positief over hoe het allemaal gaat in Vietnam en zei dat veel van zijn leeftijds genoten het er niet zo mee eens zijn maar er verder ook niks aan doen. Wij hebben beloofd dat we het aan niemand zullen vertellen.
Op de boot geluncht en we vertrokken. Het was erg bewolkt maar dat mocht de pret niet drukken ik had er super veel zin in. Dit was een van de redenen waarom ik deze hele reis ben begonnen! We werden met ons groepje van 7 behandeld als een familie met een eigen tafel op de boot en slaapkamers naast elkaar. Het eten was wel goed en de kamers waren prachtig. Na een half uur varen kwamen we aan bij een grot. We gingen van de boot af en de grot bezoeken. Het was een hele grote grot. Was wel leuk om te zien. Daarna weer terug op de boot door halong bay gevaren. Echt prachtig. Zo onvoorstelbaar. Allemaal rots formaties in de zee. Echt geweldig. Na een paar uur kwamen we op een plek waar je kon kanoën. Vicki en ik besloten niet te gaan. Het was erg koud en regenachtig. De rest ging wel. Wij gingen even naar onze kamer en toen ik een stap zette kwam er een muis door de kamer gerend. Wij gillend de hut uit. Kwam meteen een mannetje aan om te vragen wat er aan de hand was. Hij kwam terug met een hamer en handdoek. En we moesten buiten wachten. Na wat gehamer kwamie weer terug met zn handdoek en hamer en stak z’n duim op… We durfden natuurlijk amper de kamer meer in. Geen idee of t echt weg was of niet. Vicki legde wat chipjes op de grond zodat we als we later terug kwamen en het lag er nog, we rustig konden slapen. Dat was dus helaas niet het geval. Toen maria en vicki later terug kwamen was het weg. We besloten het maar te laten. Wat kun je er aan doen. Toen we even later aan dek zaten te drinken kwam er een boot aan met een groep mensen en daarbij ook stuart en graham(de canadezen). Zij hadden niet zo’n leuke halong bay ervaring. Ze hadden 20 x van boot moeten switchen en er was veel onduidelijk. Zij bleven die nacht met hun boot aan onze boot vast zodat we met z’n allen konden feesten. We gingen eerst eten en daarna ging de muziek aan en kon je de hele avond drinken. Ik zat net met Stuart binnen ons muizen verhaal te vertellen toen ik een enorme rat op de tafel naast ons zag. Ik dacht dat ik het me verbeelde en getraumatiseerd was ofzo maar stuart zag t ook. Ik was helemaal panisch. Je weet natuurlijk wel dat die beesten hier overal zijn, je ziet ze dagelijks op straat. Maar dat dat beest op de tafel zit waar wij aan zitten te eten gaat me toch iets te ver. Bah. Om 12 uur was t feest afgelopen en moesten we slapen. We hebben die nacht alle 3 met onze ipod in geslapen zodat we de geluiden van mogelijk ongedierte niet hoefde te horen.
De volgende dag om 8 uur ontbeten. We werden met de boot op Cat ba island afgezet. Een van de grootste eilanden van halong bay. We werden afgezet bij een natuur park waar we een wandeltocht op de berg gingen maken. Ik besloot beneden te blijven aangezien mijn heup en knie gewrichten nogal pijnlijk waren. Ik heb met wat locals zitten kletsen. Na een uur was de rest weer terug en werden we naar het hotel gebracht. Daar kregen we lunch.
Toen zijn we met zn zevenen gaan rond lopen. Het was een beetje en spookeiland. Ontzettend veel hotels en barretjes maar allemaal leeg. Het leek wel alsof we de enige toeristen waren. We hebben een hele wandelroute gedaan langs het water bij een paar strandjes langs. Het was echt een hele gezellige middag en een ontzettend mooi eiland.
Om 6 uur waren we weer terug en gingen we eten. Ik ben na het eten naar bed gegaan. Dat rondwandelen was toch niet zo goed voor mn heupen en knieën.
Woensdag 4-3 om 8 uur ontbeten en terug naar de boot. We hebben nog een beetje rond halong bay gevaren en toen weer terug aan wal. Daar geluncht en in een busje. Er was een hele vervelende dronken zweedse jongen in de bus waar iedereen zich kapot aan irriteerde. Hij zat naast maria, toen hij tegen maria lullig begon te doen heb ik er wat van gezegd. Dat is iets wat ik normaal echt niet zou doen. Maar ik heb gezegd datie zn mening wel voor zich mocht houden en dat iedereen het wel heel erg op prijs zou stellen alsie gewoon zn mond zou houden. Het was eindelijk stil. De hele bus was stil dus ik vroeg me af of het een beetje onbeleefd was wat ik had gezegd maar zodra we de bus uit kwamen kwam iedereen me high fiven dus ik had wel goed gedaan
Savonds zijn we met ‘de familie’ en de canadezen uit eten geweest. Daarna nog een bar gevonden waar bier maar €0,10 kost. Daar gedronken tot het dicht ging. Daarna naar een club. Daar gebleven tot het dicht ging en toen naar bed
Donderdag heb ik de hele dag niks gedaan. Ik had wat ijzer te kort door het eten van de afgelopen 3 dagen. Alleen rijst met gekookte sla en vis. En aangezien ik geen vis dan ben was het dus een hele saaie maaltijd. Ik heb de hele dag op bed gelegen en we zijn savonds weer met ’ de familie’ uit eten geweest. Veel vlees en groente gegeten dus ik voelde me al snel weer stukken beter.
Vrijdag6-3 heb ik om half 7 de bus naar Sapa genomen. De meiden gingen een wandeltocht doen daar en dat ging mij niet lukken dus ben ik op eigen houtje heen gegaan. Het is helemaal in het noorden van vietnam bij de Chinese grens. Ik kwam om 2 uur aan. Het was een prachtig stadje. Omringd door bergen met rijstvelden. Ik werd door een vrouwtje uit een bergstam naar mn hotel gelopen. Was wel interessant om te horen hoe zij leven. ze was nog nooit uit sapa geweest. Getrouwd op haar 17e en direct kinderen. Haar vader heeft haar man voor haar gekozen.
Aangekomen in het hotel kwam ik graham en stuart tegen. Die zaten in hetzelfde hotel dus. Samen met hun even de stad in gelopen. Savonds gegegen en vroeg naar bed.
Zaterdag was het ontzettend bewolkt en koud. Vrijdag was het nog 30 graden maar zaterdag 15graden en mistig. Dat was ontzettend zonde want je kon de bergen en de rijstvelden helemaal niet meer zien en daar was ik toch wel voor gekomen. Ik heb dus de hele dag niet zo veel gedaan
Zondag was het gelukkig weer zonnig en warm. Heb een stuk gewandeld en terrasjes gepakt. Smiddags afgesproken met maria en vicki en 2 duitse meisjes en een nederlandse. Samen met hun weer wat gedronken. Toen ben ik terug gegaan naar het hotel. Ik zat even in mn kamer toen er op de deur werd geklopt. De man van de receptie, dat er een feest was ter ere van vrouwen dag voor alle gasten in het hotel. Ik zou nog wel even zien zei ik. Maria en vicki zaten in het hotel naast de mijne dus daar zou ik wat gaan drinken maar zodra ik uit het hotel probeerde te ontsnappen werd ik geroepen door een hele tafel vietnamezen. Ik moest er bij komen zitten. Nou vooruit. Ik zat aan het hoofd van de tafel met 20 vietnamezen als enige westerling. Op tafel stond echt raar eten. Zonder dat ik het wist hadden ze mn kom volgegooid met kippenklauwen en blauwe botten. En ze bleven maar vriendelijk naar me kijken. Ook stond er een grote emmer met alcohol op tafel en elke 10 minuten kwam er een man een shotje doen op de gezondheid van ons. Dus elke keer werd mijn shotglaasje volgemikt. Pff. Ik had stiekem toch wat eten in een servetje gefrommeld. Het was erg gezellig en de mensen waren zo ontzettend vriendelijk. Maar het was toch een beetje bizar. Om 9 uur werd ik door een taxi op gepikt die me naar de nachtbus bracht. Om half 10 ging de nachtbus naar hanoi. Om 5 uur kwamen we aan. Amper geslapen, op zoek naar ons hotel. Daar hebben we op de bank in de receptie geslapen tot de baas om 7 uur kwam om ons een kamer aan te bieden. Daar 3 uurtjes geslapen en een busticket voor die avond geboekt. Verder weer een beetje door koud en regenachtig hanoi gewandeld. Om 7 uur savonds hadden we de nachtbus naar Hue. Die nacht wel stukken beter geslapen. Om half 11 kwamen we aan in ons hotel in Hue. En daar stonden de Engelsen en nederlanders alweer op ons te wachten.
We hebben ergens ontbeten en wat rondgewandeld. Het was weer goed warm. Beetje benauwd eigenlijk. Hue is niks bijzonders. Kun je prima skippen. Die avond met ‘the family’ uit eten geweest bij een luxe italiaans restaurant. De rest ging na t eten naar een club maar ik was kapot na 2 nachten in een bus dus ik ben lekker gaan slapen. In een bed.
Woensdag zijn we naar het strand gegaan. Het was super rustig en heerlijk water. En door de geur van de zee voelde ik me weer een beetje thuis. We zijn savonds weer met de familie uit eten bij de italiaan en daarna naar de club.
Donderdag om 9 uur de bus naar Hoi an gepakt. Om 1 uur kwamen we aan en hebben we ingecheckt in het hotel. Hoi an is echt een ontzettend schattig stadje. Allemaal smalle straatjes met restaurantjes en winkeltjes.
Dat was het wel weer voor nu. Ik ben al weer over de helft van mn reis. De tijd gaat veel te snel! Ik wou dat ik hier nog maaaanden kon blijven!