#8 Don’t be lazy, just be crazy…

21 maart 2015
We hadden het er deze week over hoe gek het wel niet moet zijn om straks weer thuis te zijn. Dat wanneer iemand op straat je aanspreek hij je niks wil verkopen, dat je niet meer je eigen wc rol mee hoeft te nemen of wc rollen en zeepjes hoeft te jatten uit de hotels, dat je niet meer kunt afdingen, dat je belachelijk bedragen voor eten en drinken moet betalen ipv €0.20 voor bier en €3,00 voor een maaltijd of €5,00 voor een hotelkamer.

Je raakt er zo ontzettend aan gewend hier. Ik zou willen dat ik nog maanden weg zou kunnen blijven….
Hoi an was prachtig. Ik denk mijn favoriete stad tot nu toe. Het had smalle straatjes met overal van die lantaarns en aan de rivier die door het midden van de stad gaat waren allemaal restaurantjes en kroegjes. Verder heel veel kledingwinkels.
Op onze aankomstdag op donderdag hebben we de stad een beetje verkend en zijn we savonds met de familie(het engels stel, de 2 nederlandse jongens, maria, vicki en ik)uit eten geweest en zijn we relatief vroeg naar het hotel gegaan.
Vrijdag hebben de meiden en ik een fiets gehuurd en de familie en de canadezen brommers en zijn we naar het strand gegaan. Het was zo’n 5km fietsen. Dat was geen probleem want het was hartstikke mooi. Ook wel weer es fijn om op een fiets te zitten moet ik zeggen. De hele dag lekker gezont en in de zee geweest. Savonds met zn allen uit eten geweest en nog even wat drankjes gedaan.
Zaterdag vielen we in herhaling van de dag ervoor. Weer op de fiets naar het strand, wijn gedronken, even door de stad gelopen, uit eten geweest, drankjes gedaan en toen nog naar een club. De club stelde niks voor maar we hadden genoeg gedronken om het leuk te maken. Op de terug weg was een van de nederlandse jongens zo dronken dat de andere nederlander en ik hem naar het hotel moesten tillen. Ja dat doet backpacken met je I guess. Daarna nog met maria en vicki midden in de nacht bier op straat gedronken en gekletst met een leuk frans stel. Om 5uur terug gegaan en gaan slapen.
Zondag hadden we allemaal een ontzettende kater maar we moesten om 11 uur het hotel uit dus met onze brakheid een tijd in een restaurant gezeten. Uit verveeldheid omdat we moesten wachten op onze bus om 7uur zijn we een beetje in kledingwinkels gaan kijken. De jongens hadden eerder die week een pak gekocht. Hoi an staat bekend om de tailering. Dus alles wordt op maat voor je gemaakt. Zij hadden een compleet pak op maat gemaakt voor iets van €70! Ik had een paar leuke jurkjes gezien maar ze pasten niet dus dacht laat maar, maar toen zei de verkoopster nee hoor ik kan zo een nieuwe voor je laten maken. Ik zei ja maar we gaan over 3 uren met de bus dus dat wordt een beetje lastig. Nee hoor! Kom over 2 uurtjes terug en ze liggen voor je klaar.
Dus ik kom 2 uur later aan zetten en ja hoor. Daar waren ze. 3 speciaal voor mij op maat gemaakte jurkjes voor iets van €20 per stuk. Daar koop je in Nederland nog niet eens een fatsoenlijk leuk jurkje voor. Ik was helemaal happy.
Om 7 uur naar t busstation. Daar werden er opgepikt door een klein busje. En die dropte ons in de middle of nowhere af. Daar moesten we 45min wachten tot onze bus kwam. Een slaap bus van hoi an naar nha trang, 13 uren. Je raakt snel gewend aan die nachtbussen maar toch kan ik er niet best in slapen.
Op maandag kwamen we om 7 uur aan in Nha Trang. Een strand stad wat heel erg lijkt op Spanje. Met super veel Russische toeristen. We dumpten onze tassen in het hotel en om half 10 lagen we in onze bikini op het strand. Daar hebben we de hele dag lui en slapend door gebracht. Savonds zijn we met het engelse stel en de canadezen uit eten geweest en daarna bier gedronken op het strand.
Dinsdag nog een stranddag en savonds weer uit eten met dezelfde mensen. Het was st patricksday dus zijn we de kroeg in gegaan en veel gedronken tot laat. Maria en vicki zijn daarna nog naar het stand gegaan. Maria’s tas werd gestolen daar. Ze zaten te kletsen toen er een jongen aankwam die zei excuse me en haar tas pakte en weg rende. ze zijn er beide nog wel achteraan gerend maar hij sprong achterop een scooter en weg wasie. Ze had net iets van €120 gepint dus dat was ze kwijt maar verder zat er niet veel van waarde in. Wel emotionele waarde.
Woensdag hebben we beschamend genoeg ook de hele dag met een boek op het strand door gebracht. Savonds weer uit eten met de engelsen en even de kroeg in.
Donderdag om 12 uur uitgecheckt en ja je raad t al. Naar het strand. Smiddags wat gegeten en om 7 uur naar de bus. Met de bus naar Saigon/ho chi minh stad! Het duurde zo’n 10 uren. We kwamen om half 6 sochtends aan in Saigon/ho chi minh stad. Ik heb geen idee hoe het nou eigenlijk heet. Officieel is het nu ho chi minh city maar iedereen hier noemt het Saigon dus daar blijf ik ook maar bij. Anyway we kwamen dus vroeg aan. Namen een taxi die ons gek genoeg na een rondje te hebben gereden op de zelfde plek afzette. Oeps we waren dus al bij het hotel. We konden niet inchecken tot 2 uur dus heb ik even op de bank geslapen en toen ik wakker werd zei ze dat de kamer toch al eerder klaar was. We gingen ontbijten, dutje doen en op zoek naar het postkantoor want ik moest wat spullen naar huis sturen. Daarna geluncht en naar het oorlogsmuseum. Ontzettend indrukwekkend. We hebben de helft maar gedaan want het ging sluiten dus we gaan de andere helft ook nog doen. Maar wauw vooral de foto expositie laat echt zien wat er gebeurde. En het is eigenlijk nog maar zo kort geleden. Je ziet zoveel mensen die een been oid kwijt zijn geraakt en dan denk je dat is veel te lang geleden om daardoor te komen maar eigenlijk eindigde het nog maar 40 jaar geleden. Daarna zijn we uit eten geweest met een stel die de meiden al eerder hadden ontmoet. Het was hartstikke gezellig.
Saigon is echt een ongelofelijke stad. Het verkeer is een chaos. Daarbij lijken bangkok en hanoi niks. De scooters rijden over de stoep. Het is echt onbeschrijfelijk. Verder hangen overal propaganda posters en staat er elke 100m een militair mannetje met een enorm geweer of een stok. Je moet heel goed op je tas passen en niet met je telefoon of portemonnee in je hand lopen want die ben je zo kwijt. Verder is er wel veel te doen en te zien in de stad en zijn de mensen super vriendelijk en helpen je oversteken enzo (because thats a challenge)
Zaterdag zijn we naar de mekong delta geweest. We zijn met verschillende boten naar verschillende eilanden geweest. Het was erg cool om te zien hoe de mensen langs het water wonen. We kregen lunch en fruit. En ze lieten ons zien hoe ze kokosnoot snoepjes en honing maken. Als laatste gingen we in een klein bootje door kleine wateren en dat was ontzettend mooi. Savonds zijn we vroeg gaan eten en slapen voor de verandering.
Vietnam zit er al weer bijna op en dat is ontzettend jammer. Volgende week gaan we naar cambodja. Ben wel erg benieuwd.