#3 Be the best version of you

1 februari 2015
Van bellende buschauffeurs kijk ik al niet meer op. Van vrouwen die bij de stoplichten bloemen verkopen om aan de auto’s te hangen ook niet. Mensen die continu vragen of je een taxi nodig hebt, om de 2 uren bij tankstations stoppen om de moter te laten koelen, bizar gevaarlijk rij gedrag, met z’n 4en op een scooter zonder helm maar wel 80km rijden, altijd een half uur later vertrekken en aan komen ook niet. Dat je zo snel al kunt wennen aan de dingen die niet normaal voor je zijn.

Laat ik maar verder gaan met waar ik gebleven was. Zondag heb ik een rustige dag gehad. Ik heb de halve dag heerlijk in het park zitten lezen en ben met een boot over de rivier geweest. Bizar hoe mensen aan de rivier wonen. Kleine huisjes en de tv’s hangen buiten. We kwamen onderweg een paar krokodillen en een school catfish tegen. Het was heerlijk op het water. Ik was de enige in de boot. Een uur lang hebben we door slootjes en riviertjes gevaren.
Maandag heb ik een dagtour naar de Erawan waterfalls gedaan. Sochtens vroeg op om vervolgens 4 uren in een busje te zitten. Ik moet zeggen die busjes hier zijn prachtig. De chauffeurs houden ze echt super goed schoon. Airco is goed en je hebt genoeg ruimte. Daar aangekomen kwam ik een nederlands stel tegen van eind 20 die vroegen of ik met hun mee wou, nouja prima natuurlijk! Hartstikke gezellig. Het was een wandeltocht van 2,2km omhoog. Onderweg waren er 7 watervallen te zien. Het was prachtig. Dat mooie blauwe heldere water. Blue lagoon. Onderweg ook apen tegen gekomen die totaal niet bang waren voor mensen. ze gingen doodleuk even zitten poseren. We hebben er 2 uren over gedaan om boven te komen. Ook omdat ik onderweg keihard onderuit was gegaan op een gladde rots, typisch fardou he. Heb me niet echt pijn gedaan. Mn elleboog was wat blauw en ik viel in het water maar mn camera enzo waren nog heen dus ik had enorme mazzel, ook weer typisch fardou. De bovenste waterval was ook prachtig. Enorme rotsen mooie hoge waterval. We zijn een stuk terug gelopen en bij de 5e waterval zijn we gaan zwemmen. Ook heel bijzonder. Er zwommen allemaal vissen die aan je voeten gingen bijten. Een beetje het dr. Fish idee maar dan gratis en veel leuker natuurlijk. Daar hebben we een uur rond gehangen en genoten van het water en het bos en weer terug gegaan. Beneden kregen we lunch en weer terug in de bus. In het busje zat nu nog een nederlands stel. Hartstikke leuk natuurlijk. Kletsen over must see’s en dingen die ze beleefd hadden. We stopten in kanchaburi waar we de brug even konden bekijken. De brug is erg bekend door de vele doden die er in de 2e wereldoorlog zijn gevallen. Vervolgens afscheid genomen van iedereen en in aparte busjes weer terug naar bangkok gegaan.
Dinsdag had ik een toeristische dag geplant. Ben in het park gaan zitten ontbijten. Er kwam een man naar me toe die vroeg of hij even zijn engels met mij mocht oefenen. Tja je moet wel altijd op je hoede blijven maar ik hou er echt niet van om steeds zo achterdochtig te zijn dus ik vond het wel prima en zo heb ik een uur met die man zitten praten. Hij was 62 jaar en zwerver. Hij kon me veel vertellen over de oorlogen en het land. Volgens hem houdt thailand zo van hun koning omdat hij oorlogen voorkomt en niet corrupt is zoals de regering. Heb natuurlijk geen flauw idee of ik die arme man moet geloven maar het klonk aannemelijk. Na een gezellig gesprek ben ik naar het royal palace gegaan. Daar een beetje rondgewandeld. Niet naar binnen gegaan verder. Ben daarna een blokje om gegaan. Kwam bij het water uit bij een pont dat vaarde naar de wat arun. Ik dacht ach waarom ook niet dus ben er heen gegaan. Het was echt prachtig. De ieniminie details je kon de trap op naar boven, ben niet helemaal omhoog gegaan want had best spierpijn van mijn valpartij van de dag ervoor. Maar het was geweldig. Ze houden dat ook zo schoon en mooi en waren mensen aan het sproeien en de boompjes aan het bijknippen. Er waren een stel dames een traditionele thaise stokkendans aan het doen. Best gaaf om te zien. Na daar een uurtje te hebben rond gelopen ben ik weer terug naar de overkant gegaan. Weer een stukje verder gelopen en ik kwam bij wat pho uit. Geweldig complex met een enorme hoeveelheid buddha beelden. Ik keek mn ogen uit. Zo prachtig mooi allemaal. Daarna ben ik terug naar t park gegaan. Heb daar nog even zitten lezen en toen naar khao san road voor een echte thaise voetmassage. Heerlijk. Heb er eigenlijk een hekel aan als mensen aan mijn voeten zitten maar dit was best oké.
Woensdag 9 uur uitgecheckt van mn hostel en op naar Hua hin. Een kustplaatsje 3 uren ten zuiden van Bangkok. Ik werd opgehaald. Net als het auto rijden( niet links of rechts heeft voorrang maar ik heb gewoon altijd voorrang) is ook op tijd komen niet echt iets Thais( het is niet 9 uur of half 10 het is wanneer ik er zin in heb) uiteindelijk waren we na een tijdje goed en wel vertrokken. Ik zat naast een oude Duitse man die gepensioneerd geografie professor was geweest op een universiteit en die nu fotograaf was met als specialiteit tibet en tijgers. Hartstikke vet natuurlijk! Dus heel gezellig met die meneer zitten kletsen. De rit duurde ong 3,5 uur. Om half 2 aangekomen in hua hin me door een tuktuk naar een guesthouse bij t strand laten brengen. Even een paar nachtjes een kamer voor mezelf. Ik had ‘ocean view’ : uitzicht op een muur en de palen onder mij waar een beetje water tussendoor stroomde. Fair enough. Smiddags een cocktailtje gedronken bij een terrasje aan het water En die avond uit eten geweest bij (jaja) een pizzaria. Lekkere pizza!! Op een gegeven moment hoorde ik 3 knallen achter me. Ik durfde niet om te kijken in mn hoofd dacht ik al ja hoor een liquidatie midden op straat, typisch, als ik nu om kijk ben ik getuige en ben ik dr ook geweest. Maar toen hoorde ik wat oeh’s en aah’s. Vuurwerk. Oeps. Beetje te doemdenkerig far. Ik voelde me niet fit. Dus vroeg naar bed gegaan.
Donderdag de hele nacht niet geslapen. Ontzettend buikpijn, misselijk, hoofdpijn en wat er verder maar bij komt kijken. Heb de hele dag op bed doorgebracht, even ergens fruit gegeten en verder liters water gedronken. Beetje jammer.
Vrijdag voelde ik me al wat beter dus hup op naar t strand. Heerlijk gerelaxed op het strand en verder een beetje op mijn kamer omgehangen.
Zaterdag weer helemaal fit en klaar om verder te reizen. Om 9 uur uitgecheckt en naar een busservice gegaan die me naar bangkok bracht. Om half 1 in bangkok aangekomen en daar op zoek naar een tuktuk die me naar het treinstation bracht. Op het treinstation nog met veel mazzel een kaartje op de nachttrein naar chiang mai kunnen fiksen voor diezelfde avond. Wel 1e klas. Vervelend hoor. De trein vertrok pas om 6 uur dus tot die tijd een beetje zitten lezen en koffie gedronken op het station. 1e klas reizen is toch zeker zo slecht nog niet. Je hebt een hut met een stapelbed en wastafel voor 2 personen. De treinreis opzich is al een hele happening. De trein rijdt echt maar 10km per uur door bangkok en doet er dus ook anderhalf uur over. Mensen wonen eigenlijk half op het spoor. Er staan van die krakkemikkige huisjes een halve meter van het spoort. Mensen lopen erop, voetballen etc. Verder is het natuurlijk hartstikke leuk om te kijken hoe de mensen leven. Een groepje mannen dat random op een grindveld op een paar banken zitten tv te kijken. Allemaal etenskraampjes waar mensen gezellig staan te eten en te kletsen. Als ik dat zo zie is het toch echt dood zonde hoe wij in de westerse wereld leven. Altijd haast en geen tijd. Als ik met sommige vriendinnen eens iets wil afspreken om wat te gaan drinken moeten we 4 welen vooruit plannen omdat onze agendas zo vol staan. Dat is toch belachelijk eigenlijk. Het is hier allemaal zo laid back en chill en mensen genieten zo van de kleine dingen, je moet ze eens blij zien worden als je vriendelijk naar ze lacht. Dat mensen van zo iets kleins gelukkig kunnen worden is prachtig en ik zou willen dat wij met zn allen wat meer genoten van de kleine dingetjes.
Anyway, de reis duurde 14 uren en smorgens om 8 uur kwam ik aan in chiang mai. Ik had verder niks geregeld maar op t station stonden genoeg mannetje met hotelbordjes. Heb er een uitgezocht die mij naar een prachtig hotel bracht. Enorme kamer met ventilator en badkamer. In het centrum van de stad tegenover de bekende tempel en met een zwembad. Dat voor €8 pn. Hier kan ik wel even vertoeven hoor.