Discover paradise…

Luisteren naar het bulderen van een actieve vulkaan, eeuwenoude tempels bewonderen, lopen door de kleurrijke straatjes van Yogyakarta en rondcrossen over Lombok. De afgelopen dagen waren bijzonder spectaculair.

Zaterdag 30-1 stonden we om kwart voor 7 met ons goeie gedrag op het station van Bandung. Een treinkaartje regelen kost tijd maar het lukte Stuart om om 7:20 de trein naar Yogyakarta te fixen. Het was een treinrit van 8 uren maar behoorlijk comfortabel. Ik heb een paar uur kunnen slapen, gelezen en uit het raam gestaard. Het was een prachtige rit! Erg groen, veel rijstvelden, kleine dorpjes etc. Tussen 3 en 4 kwamen we aan in Yogyakarta. 12650962_1066846526669234_4924071227049129645_nWe zijn op zoek gegaan naar een plek om te slapen. We liepen een steeg in waar alleen maar hostels, restaurantjes en guesthouses waren. Allemaal prachtige muurschilderingen en graffiti. Erg kleurrijk. Back with the backpackers. We zagen in die straat meer backpackers dan we in de afgelopen week bij elkaar hadden gezien. Al was het nog niet veel, we zijn een beetje off season. We vonden een leuke goedkope slaapplaats en we boekten onze trips voor de komende dagen. Er zijn hier gewoon weer kleine reisbureaus wat het wat makkelijker maakt. We zijn vroeg gaan eten, hebben een beetje door de straten gewandeld en zijn gaan slapen.
Zondag 31-1 we vorige dag dachten we nog dat we belachelijk vroeg waren opgestaan. Nou echt niet dus. 3:15 ging de wekker. We deden een dagtrip beginnend met de zonsopkomst bij de borobudur tempel. We werden opgehaald door een auto en moesten ongeveer 40 km rijden. Daarna een erg in de jungle op om de zonsopkomst te zien. Dat was vast erg mooi geweest als het niet zo bewolkt was. Jammerrr. Je had wel een mooi uitzicht over 12631337_1067308613289692_7401826251010334432_nde jungle en de tempel. Daarna doorgereden naar de borobudur. Prachtige tempel. Helemaal omhoog geklommen en alles bekeken. Erg gaaf. We hadden 2,5 uur de tijd daar. Vervolgens reden we in een busje met nog een paar toeristen naar de prambanan tempel. Ook erg vet. Niet zo mooi als de borodbudur en persoonlijk vond ik beide niet te vergelijken met Angkor wat waar we vorig jaar in Cambodja waren. Maar nog steeds wel erg mooi hoor! Om 1 uur waren we terug in de stad en hebben ergens geluncht. We hadden er al een hele dag op zitten dus een middagdutje en een beetje rondwandelen eten en weer gaan slapen.
Maandag 1-2 we konden ‘uitslapen’. Om 8 uur zouden we worden opgehaald voor onze reis naar de Bromo vulkaan. We hadden al een busje geboekt die ons er naartoe zou brengen. We konden van te voren in de guesthouse nog ontbijten en verrassend genoeg hoefden we niet belachelijk lang op onze bus te wachten. De rit duurde 11 uren. Tijd vloog best snel voorbij en ik weet niet hoe. Om 7 uur werden we afgezet bij het kantoor van het busbedrijf. Daar boekten we ons hotel, de jeep en de rit terug. Wel zo makkelijk. 12650631_10153264089215966_2012438093_nHoefden we in het donker niet rond te wandelen op zoek naar een plek om te slapen en een manier om de volgende dag de berg op te komen. Lopen was een optie maar ik zag die anderhalf uur durende trek omhoog niet zo zitten met m’n heupen en knieën. Om half 9 kwamen we aan in ons hotel, zijn ergens wat gaan eten en toen gaan slapen. Het regende de hele avond en was super bewolkt. Het was behoorlijk wat kouder. 10 graden ofzo. Een aangename temperatuur na de hete rit in de bus.
Dinsdag 2-2. De wekker ging 3:00. Je zou er bijna aan gaan wennen. Half 4 stapten we in de jeep naar de berg naast de Bromo vulkaan. De Bromo staat op uitbarsten dus daar konden we helaas niet op of naast. Jammer natuurlijk, maar eigenlijk ook wel heel vet dat je (op een afstandje) toch naar een actieve vulkaan kunt staan kijken en luisteren. Na een rit van 20 minuten werden we gedropt en moesten we verder naar de top lopen. Het was pikkedonker en veel trappen maar we hadden t gered. Na een half uur stonden we op t uitzichtpunt. We hoopten deze keer meer geluk te hebben met een zonsopkomst maar het was zo mistig en bewolkt dat je misschien 5m vooruit kon kijken. Gaf niet veel hoop. We moesten sowieso nog een uur wachten tot de zon opkwam. Tijd verstreek en het werd lichter maar het werd niet minder mistig. We hadden besloten tot 6 uur te wachten. Om 5 voor 6 kwam er een stukje zon door de witte wereld en begonnen de wolken te schuiven. Iedereen die zat te mokken sprong meteen op nu ging t gebeuren. Binnen 10 minuten was alles weg en kon je de vulkaan zien. 12645139_1068324283188125_6503761094598598565_nGeweldig. Dat maanlandschap om de vulkaan en toch dat contrast met het ontzettend groene een stukje verderop. Er kwam veel rook uit de vulkaan en hij maakt ook behoorlijk wat lawaai zo nu en dan. Het was heel erg cool. Stuart is normaal gesproken echt geen ochtendmens. Zijn dag begint na 11 uur maar nu wasie wakker. Biologie en geologie fanaat datie is wist alle feiten en weetjes over vulkanen die er zijn en stond als een kind met kerst te kijken naar de bulderende vulkaan. Het werd een beetje fris dus zijn we na een half uur terug gelopen. Met de jeep terug naar het hotel en hebben gegeten. Het was nog maar 7 uur en de pickup was om 9 dus besloten we nog even te slapen. Om kwart over 8 werd er op de deur getimmerd. Of we al klaar waren. We schoten uit bed. Dit gebeurd nooit. Normaal moet je in ieder geval een half uur wachten. Maar we waren er klaar voor en 5 minuten later zaten we in de bus naar het busstation. Na een rit van een uur werden we afgezet bij het kantoor en moesten we even 10 minuten wachten tot de bus naar Surabaya. We hadden bedacht dat als alles goed gaat we misschien wel het vliegtuig naar Lombok konden pakken. Om 1 uur waren we op t vliegveld. We waren we op de gok heen gegaan omdat je t nooit weet hier hoelaat je ergens aankomt. Op het vliegveld konden we alleen nergens iets vinden waar je tickets kon kopen. Wel kwamen er steeds random mannen om te vragen of we een vliegticket van ze wouden kopen. Een beetje eng maar een andere keus hadden we niet. Het koste €25 pp dus een enorme gok was t niet dus we waagden het er maar op. Een half uurtje later zaten we te wachten bij onze gate. T vliegtuig had wat vertraging dus om 18:15 vertrokken we ipv 17:30 maar we waren onderweg naar Lombok voor een koopje. Dit scheelde ons tijd en geld. 45 minuten later kwamen we alweer aan de grond en boekten we een taxi naar Sanggigi beach. Het was inmiddels al na 9 uur en we waren beide behoorlijk kapot. Ook hier hadden we niks geboekt dus op de gok naar een hotel die ik had gezien op de booking app. Na 1,5 uur rijden kwamen we aan en ze hadden nog plek. Simpele bungalows en het heeft een zwembad en restaurant. We vielen direct in slaap. Wat een lange dag.
12647702_10153267352235966_1696926562_nWoensdag 3-2 na een nacht van 11 uren zaten we fris en fruitig aan de ontbijt tafel pannenkoeken te eten. Het plan was om lekker op het strand te gaan liggen de hele dag maar dat plan viel in duigen door de enorme regenbuien de hele dag. Halverwege de middag zijn we gaan wandelen naar een restaurantje waar we zeiknat aankwamen. Verder de hele dag onder het afdakje buiten de bungalow zitten lezen en puzzelen. Wel fijn voor de verandering zo’n dagje echt niks. S’avonds in het hotel gegeten.
Donderdag 4-2. De zon scheen dus na t ontbijt besloten we een scooter te huren en een stukje van het eiland te verkennen. Het is zo’n enorm verschil met Java. Java is druk, veel lombok3verkeer, chaotisch, veel mensen die je iets proberen aan te smeren. Hier is het relaxt, de wegen zijn goed, veel minder bebouwd dus prachtige natuur, amper verkeer, veilig gevoel en de mensen zijn vriendelijk en willen gewoon een praatje maken ipv dat ze je iets willen verkopen. We reden noord langs de kust en het was prachtig. 12661998_1069239903096563_4739338936661618472_nElke berg die je op reed om de hoek was weer een adembenemend uitzicht. De lucht was behoorlijk donker maar zolang t droog bleef, bleven wij rijden. We zijn gestopt bij een strand, hebben een stel kokosnoten gekocht en hebben op het strand gezeten. Daarna weer terug gereden, onderweg geluncht en toen naar het hotel. Stuart is nog even het zwembad ingedoken en gerelaxed.

Morgen vertrekken we naar de Gili eilanden. We hebben het zo naar onze zin. Ontzettend diverse reis tot nu toe. Indonesië is een erg veelzijdig land. Voor de komende week gaan wij lekker relaxen!

xx

12631310_1069239369763283_1131912973418132505_n

3 Comments on “Discover paradise…

1. Wat een uitgebreid verslag, leuk om te lezen. Wij moeten maar de kaart erbij pakken om goed te weten
    waar jullie precies zijn.
    Hartelijke groet

2. Wat hebben jullie een prachtige reis ! Veel gezien de afgelopen week! hier vond ik je enthousiaster over dan de eerste week! Ik vind vooral t laatste stuk leuk op Lombok heerlijk naar t strand, mooie uitzichten en een zwembad bij t hotel! Ik ben heel benieuwd naar de Gil islands!Geniet er lekker van!xxxxg

3. Heb het opa even voorgelezen, wel indrukwekkend die bulderende vulkaan,en de rust van het strand, nu maar lekker uitslapen!! We genieten mee liefs opa oma 🌞💖💖