The jungle book…

We hebben 10 onvergetelijke dagen achter de rug met oerang oetans, neusapen, vuurvliegjes en miljoenen vleermuizen. Maar ook het bezoeken van het prachtige Brunei, een pagina vol nieuwe stempels, in een klein vliegtuig naar het midden van de jungle en in een bootje over de rivieren. Lees wat wij de afgelopen dagen hebben gedaan in Borneo en Brunei!

maandag 27 maart. Eenmaal op het vliegveld in Manila aangekomen kwamen we er achter dat onze vlucht een uur vertraging had. Dat was niet zo erg, zo konden we nog even genieten van een kopje koffie en een broodje. De vlucht ging super snel, voor we het wisten stonden we an de grond van Kota Kinabalu. Alles ging super snel, en zo zaten we na een half uurtje al in de taxi naar ons hostel. We verbleven in een leuk hostel in Kota Kinabalu. Aangezien we niet heel lang de tijd hebben in Borneo maakten we een plan en besloten we meteen de volgende dag al de bus naar Brunei te pakken. De hele middag stond in het teken van rond rennen, dingen regelen en om 7 uur lagen we op bed, ik was kapot.
Dinsdag 28 maart. Om 8 uur zaten we in de bus. Super deluxe met een groot beeldscherm dat continu films speelde. Na een paar uren hadden we een uurtje pauze. En begonnen we ons avontuur van grenzen crossen. Van Kota Kinabalu naar Brunei moet je in totaal 5 keer de grens over. Eerst de provincie grens. Dan ga je Borneo uit Brunei in, een half uur later ga je Brunei weer uit en Borneo weer in. Anderhalf uur later gingen we Borneo weer uit en Brunei weer in. Het ging verrassend makkelijk. Er zaten maar 5 mensen in onze grote bus en er waren helemaal geen rijen. We hadden zo wel direct anderhalve pagina in ons paspoort gevuld. Onderweg zagen we in Borneo ongelofelijk veel palmolie plantages. Brunei daarentegen had enorme huizen en prachtige natuur. Om 5 uur kwamen we aan in de stad. We vonden meteen een guesthouse en gingen op de wandel. De straten waren zo wat leeg, het geld is net zo veel waard als het geld in Nieuw Zeeland en het was super schoon. We waren ongelofelijk verrast. Dit hadden we niet verwacht als we aan Brunei dachten.
img_3616Woensdag 29 maart. We sliepen in en gingen ergens ontbijten. Omdat het geld zoveel waard is is alles net een stukkie duurder dan dat we gewend zijn in Azië. Maar lang niet zo duur als thuis. Het was buiten bloedje heet en voornamelijk benauwd. We wandelden een beetje rond de stad en kwamen uit bij een prachtige moskee. We bezochten de moskee en gingen snel naar het winkelcentrum want het was veel te heet om buiten te zijn. Aan het einde van de middag wandelden we nog wat verder en gingen we ergens eten
Donderdag 30 maart. Ik werd niet heel fit wakker. En het regende buiten dus het was een relax dag. Ik had keelpijn en begon verkouden te worden, timing… We gingen opnieuw naar de moskee en zaten verder in een café te internetten en te eten.
Vrijdag 31 maart. Om 7 uur pakten we de bus terug naar Borneo maar de andere kant op. We gingen naar Miri. Een ritje van 3 uurtjes en maar 1 grensoversteek verder waren we in deze leuke plaats. We hadden een luxe hotel geboekt met zwembad, sauna en stoombad dus we genoten de hele dag van de roomservice en het zwembad. Echt fantastisch om jezelf eens te trakteren.
Zaterdag 1 april. Om 1 uur ging onze vlucht naar Mulu national park. De enige manier om hier te komen is per klein vliegtuig. Binnen 20 minuten waren we er al. Vanuit het vliegtuig zag je zover als je kon kijken palm olie. Eenmaal in het nationale park was het echt geweldig. We namen de taxi naar ons guesthouse. Mulu Village waar Brenda, de img_6018eigenaresse al met jus op ons zat te wachten. Ze vertelde uitgebreid over alle dingen die er te doen waren, wat ze voor ons konden organiseren en beantwoorde al onze vragen. We besloten meteen naar het park te lopen, dat ongeveer 45 minuten lopen was om ons in te schrijven en naar de vleermuizen te gaan kijken. In het park was het nog eens 45 minuten lopen naar de plek waar de vleermuizen naar buiten kwamen vliegen en we moesten nog een minuutje of 20 wachten tot het spectakel begon.
Elke avond tussen 4 en 6 komen er duizenden, misschien wel miljoenen vleermuizen de grote grot uitvliegen op zoek naar eten en om water te drinken. Ze komen allemaal tegelijk naar buiten en ze schijnen te vliegen op magnetische velden daarom bewegen ze in prachtige kronkels. Het was ongelofelijk om te zien. 30 minuten lang kwamen ze overal vandaan naar buiten vliegen.
We maakten meteen vrienden met een vrouw die dezelfde dag als ons was aangekomen. Charlotte uit Nieuw Zeeland, yay NZ! Samen met haar liepen we terug naar Mulu Villaga. Onderweg zagen we overal vuurvliegjes in de bosjes. Kleine licht puntjes die overal rondvlogen. Fantastisch! Zo mooi! Wat was het een bijzondere dag!
img_6374Zondag 2 april. Om half 8 ontbeten we. Brenda maakt ontbijt en koffie voor iedereen en samen zaten we aan tafel. Om half 9 werden we opgehaald voor onze tour naar de grotten. Samen met Charlotte en een ouder Frans stel gingen we in een super smal bootje de rivier over door de jungle. Ik proberen foto’s te schieten maar je krijgt het natuurlijk nooit zo echt op foto als dat je het ziet. Het was zo speciaal! We gingen eerst naar een dorpje waar we zelfgemaakte souveniers konden kopen. Vervolgens naar een grot. Ik moet zeggen elke keer dat bootje in en uit benauwde me wel hoor! Mietje dat ik ben. Daarna gingen we naar de clearwater cave dat 200 traptreden omhoog was en er liep een clear water rivier doorheen. Super gaaf! Vervolgensimg_6079 kregen we lunch en mochten we buiten in de rivier zwemmen. Stu was als een vis in het water. Ik keek toe en maakte foto’s van vlinders, haha. Om 1 uur waren we weer terug in ons guesthouse en probeerden we een beetje te relaxen maar het was zo heet! Man de jungle is echt benauwd! De hele dag was ik nat van het zweet, en de electriciteit ging alleen maar aan van 6 tot 12 dus we konden niet genieten van de ventilator tot later. S’avonds gingen we samen met Charlotte eten en kletsen.

Maandag 3 april. Om half 8 ontbeten we en om 8 uur zaten we weer in de boot naar onze volgende tour. We gingen op bezoek bij een jungle stam. De regering heeft voor hun een longhouse (een lang huis met een flink aantal kamers aan het water) gebouwd om ze uit de jungle te krijgen. Ze krijgen gratis school en zorg wanneer ze daar img_6300wonen. De regering doet dit om oog te houden om de bevolking maar waarschijnlijk ook zodat ze meer palm olie kunnen planten. We bezochten deze mensen en merkten dat ze best stil zijn. We kregen een gids en gingen de jungle in. Ik had spijt na 5 minuten. Dit was niet gewoon ff leuk wandelen door de paden van de jungle. Dit was echt klauteren, natte voeten, oppassen voor bloedzuigers, over boomstammen hoppen, heuvels op en heuvels af etc. Ik dacht echt waar ben ik aan begonnen! Ze zeiden dat het 45 minuten lopen was naar de waterval. Nou dat hadden ze mooi verkeerd, niet als je Fardou in je groep hebt, dan mag je daar mooi de helft bij optellen. Toen we er uiteindelijk waren was ik super happy. Het was zo mooi. We waren de enige mensen img_6365-1daar en we zwomen in de waterval en genoten van de stilte. Na een half uur moesten we weer terug. Ik was weer niet zo happy. Maar de terugweg was toch veel beter dan de heenweg want je weet ongeveer hoe lang het gaat duren en waar je om moet denken. Uiteindelijk was ik toch wel super blij dat we t gedaan hadden want t was toch wel een hele ervaring. Eenmaal terug in de longhouse kregen we lunch. Een super lief vrouwtje maakte ons lokale gerechten. Rijst met varen en zelf gevangen wild zwijn. Om een uurtje of 1 waren we weer terug in Mulu Village. Ik ging een uurtje lezen en vervolgens fietsten Charlotte en ik naar het park om een tour te boeken voor de volgende dag. Het begon te spoelen toen we daar waren dus we besloten maar wat te gaan eten en drinken. We hebben daar een uur of zo zitten kletsen en fietsten toen weer terug. Naast ons guesthouse was een Marriot Hotel, super fancy, waar ze 24 uur per dag elektriciteit hebben en een bar en zo dus Stu en ik besloten daar even te gaan af koelen. We zagen een prachtige zonsondergang en gingen toen ergens eten met Charlotte.

Dinsdag 4 april. We ontbeten om 8 uur en pakten onze backpacks in. Vervolgens zaten we om kwart over 9 op de img_6460fiets naar het park. We gingen een canopy walk doen. Een 480 meter lange treewalk. Met van de bruggen hoog in de bomen. Wauw wat mooi! En in de verte zagen we een hornbill vogel. Na de 2 uur durende tour gingen we naar het restaurant om nog even snel iets te eten en toen fietsten we terug, pakten we onze backpacks en stond de auto al klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Terug naar de bewoonde wereld. Mulu was toch echt wel een van de gaafste dingen ooit hoor! In anderhalf uur vlogen we naar Kuching, een stad aan de west kant van Borneo. We pakten een taxi naar ons hostel en gingen naar het winkel centrum. Een geweldig grote mall. Met alle westerse winkels en eet gelegenheden ook. Super! We aten bij pizza hut en wandelden door de h&m.
Woensdag 5 april. De wekker ging om 6 uur. We ontbeten in ons hostel en gingen op zoek naar het busstation. Om 7 uur zaten we in de bus naar Semenggoh wildlife centre. Een enorm rehabilitatie centrum voor 28 oerang-oetans. Elke ochtend en middag leggen de rangers eten klaar maar de meeste oerang oetans redden zich daar gewoon zelf met eten dus hebben dat helemaal niet nodig vandaar dat er ook niet altijd oerang oetans zich laten zien. Met een mannetje of 50 stonden we op 15 meter afstand in stilte te wachten tot er een zich liet zien. Na ongeveer 20 minuten kwamen een mama en baby. Wat img_3733geweldig zeg! En een enorme beesten! Het enige dat je hoorde was het klikken van de cameras. 45 minuten lang stonden we met open mond te kijken en plaatjes te schieten. Heel gek om deze beesten in het (semi) wild te zien. Om 10 uur moesten we weg want ze beesten moesten gewoon met rust gelaten worden. We pakten de bus terug en aten wat in het winkelcentrum. Toen was het tijd voor een welverdiend middag dutje. We moesten een wasje draaien want alles was vies door het gezweet in Mulu. We gingen naar de laundromat en deden ondertussen een biertje terwijl we wachten op onze was. Vervolgens gingen we in het winkelcentrum weer iets eten en gingen we vroeg naar bed.
Donderdag 6 april. We ontbeten in de mall en gingen op zoek naar de bus. We probeerden de bus van 1 uur te halen maar we waren te laat. Om 2 uur zaten we dus in de bus richting Bako nationaal park. Een park waar je neusapen en wilde zwijnen kunt vinden. Ook vind je hier de gevaarlijkste slangen ter wereld en zoutwater krokodillen. Na een uur in de bus en 20 minuten op de boot waren we er. We checkten in en kregen onze hut, een grote kamer met 4 bedden en eigen badkamer helemaal voor ons alleen. De helft van het park is gesloten door de grote krokodillen op de paden. Ajj. We begonnen een beetje rond te wandelen en zagen meteen al een neusaap hoog in de boom. Super. We zagen de zonsondergang op het strand, aten wat in het restaurant en gingen vroeg slapen.
img_7065Vrijdag 7 april. We stonden om 7 uur op, ontbeten en gingen op zoek naar apen. S’ochtends vroeg was het beste aapjes kijken dus we gingen meteen zoeken. Overal waren kleine ‘gewone’ apen. Super cute, Stuart werd wel bijna door een aangevallen. Toen werden we een beetje bang. Ook overal zijn wilde zwijnen die het gras omspitten. Die zijn best wel schattig. Na 5 minuten lopen zaten er 2 neus apen super dichtbij in de boom. Foto’s maken natuurlijk. Wat lijken de beesten veel op mensen. Hier worden ze Hollandse apen genoemd. Door de tijd dat Indonesië nog door Nederland bezet was. De Indonesiërs vonden ze op Nederlanders lijken door de dikke buiken en grote neuzen, haha! We relaxten vervolgens terwijl we op onze boot wachten en gingen terug naar ons hostel in Kuching

Deze afgelopen weken waren echt fantastisch. Ik ben zo verliefd op Borneo en Brunei, alles wat we hebben gedaan is memorabel! De oerang oetans, de neusapen, de bootjes in mulu, de vleermuizen etc.
Morgen vliegen we naar Singapore en van daar uit gaan we overland naar Kuala lumpur.
x

Nog een paar plaatjes

One Comment on “The jungle book…

1. Geweldig wat een mooi verhaal! Jullie maken prachtige (soms wat enge) dingen mee! Die excursies erbij zijn echt fantastisch !! En lekker op de fiets overal heen is ook wel even leuk! We zijn weer benieuwd naar de volgende verhalen! Goeie reis morgen!! xxg