The more you wander, the more you wonder….

De eerste 24 tot 48 uur dacht ik steeds waar ben ik toch in godsnaam mee bezig. Waarom ben ik niet lekker thuis gebleven met mn dikke trui en trainingsbroek op de bank genietend van mn koffie en mn series all day every day omringt door mijn lieve familie. Ja die heimwee hakte er behoorlijk in.Jakarta is bloody hot, een drukke chaotische stad. Waar ben ik aan begonnen dacht ik. Daar ben ik gelukkig snel weer van terug gekomen. Het moest even flink wennen maar het gevoel is weer terug gekomen. Het is heerlijk om weer onderweg te zijn.

Dinsdag 26/1 werden we wakker gebeld om half 9 door de receptie dat ze ons ontbijt kwamen brengen, toast met nutella en een kopje thee(lees kopje heet water met extreem veel suiker) we hadden een jetleg van hier tot tokio dus hebben we ons eten opgegeten en zijn we verder gaan slapen. Ergens in de middag besloten we rond te gaan lopen. Op zoek naar toeristisch schoon. Tijdens deze hele dag zijn we welgeteld 5 andere witte toeristen tegengekomen en amper enig toeristische attracties. Een aantal Hollandse gebouwen en musea. We hielden het ook niet lang vol want het was veel te warm. Hoe we vorige week heel bewust nog liepen te klagen over de kou lopen we nu heel bewust te klagen over de hitte. We hoopten op onze ontdekkingstocht door de stad ook op een toeristen kraampje te stuiten, als je in zuid oost Azie geweest bent weet je wat ik bedoel zo’n kraampje waar ze bustickets, treintickets etc verkopen. Alles voor je regelen. Dit konden we helaas niet vinden. Terug in het hotel aan de balie gevraagd, de dame zei dat we naar het treinstation moesten gaan. we zijn savonds nog ergens gaan eten en op tijd gaan slapen. 12606988_10153257416560966_683639906_n
Woensdag 27/1 op tijd opgestaan, spullen ingepakt en met de taxi naar station Gambir om naar Bogor te gaan. Ik wou erg graag de botanische tuinen zien. Op het station vertelden ze ons dat de trein naar bogor daar niet gaat maar op het station ervoor of erna, maar 10 minuutjes lopen. Prima, lopen we ff toch?! Pff dat viel niet mee! Bepakt en bezakt met zo’n 20 kilo aan mn lijf, 37c buiten en smog dat je niet weet hoe je t moet hebben. 10 minuten waren het dus echt niet he! Meer 35. Na 1,5 liter water, 4x pauze en 3 keer bijna te verdwalen kwamen we aan bij het station. Een kaartje koste €1 en de trein ging elke 15 minuten. De trein leek een beetje op de metro met de banken aan de zijkant, dan wel een metro tijdens de spits in hartje zomer met slecht werkende airco. We moesten een uur staan voor er mensen de trein uitgingen en we konden zitten. Na aankomst in Bogor een half uur rondgelopen op zoek naar een guesthouse of hostel. In mijn herinnering was de vorige keer toch wat makkelijker iets te vinden, was de tas draagbaarder en was t minder heet. We vonden uiteindelijk een goedkoop guesthouse. Komt zeker in de top5 vreselijkste plaatsen waar ik ooit geslapen heb, meer kan ik er niet over kwijt. We waren kapot dus zijn vroeg gaan slapen.
12648081_10153257414610966_1103605945_nDonderdag 28/1 op zoek naar een nieuw guesthouse. Stu had amper geslapen en we keken er niet naar uit er nog een nacht te spenderen. We vonden een ander hotel. Spullen gedumpt en op naar de botanic gardens. Het was best wel een stukje lopen. Maar dat was het zeker waard. De tuinen waren prachtig. Bomen en planten van overal. Je zit middenin een vieze drukke stad ineens in de stilte van het oerwoud. Allemaal vogels, kikkers, salamanders en vliegende honden. Honderden hingen er aan een boom. We hebben daar een paar uren rondgelopen tot het begon te regenen, spoelen. We zijn ergens gaan eten en terug gegaan naar het hotel. Het was inmiddels al 6 uur! Even zitten lezen op het balkon, gedoucht en gaan inpakken en slapen.
Vrijdag 29/1 om 8 uur opgestaan, ontbeten en weer onderweg. Met de trein terug naar jakarta, we konden nu de hele weg zitten, yay! We hebben een tuktuk gepakt naar gambir station (nee niet weer dat stuk gelopen) en daar geïnformeerd naar treinen naar Yogyakarta. Deze waren helaas allemaal volgeboekt voor vandaag, just our luck. Aangezien we steeds niet heel veel mazzel hadden had ik plan b,c,d en e al klaar. Eerst met de trein naar Bandung, daar een nachtje spenderen en dan de volgende dag naar Yogyakarta.

We zijn inmiddels aangekomen in bandung, hier slapen we een nachtje in een backpacker hostel en vertrekken morgen om 7:20 met de trein naar Yogyakarta, als alles goed gaat.

Ik heb met een aantal locals wat Nederlandse gesprekjes kunnen voeren, ik ben verbaasd hoeveel mensen Nederlands kunnen. Vind t behoorlijk fijn zo nu en dan even Nederlands te kunnen praten aangezien Stu nog niet zo snel leert. Hij is inmiddels weer helemaal opgeknapt trouwens. Het is hier behoorlijk uitdagender rondreizen aangezien je alles zelf moet regelen, toch komt het steeds wel goed.  Indonesië is een prachtig land. Het is fijn om deze keer samen te reizen. Toch net iets prettiger, voelt veiliger, gezelliger en makkelijker. Het is moesson waardoor het wel regelmatig regent. Daar tegenover staat wel dat alles prachtig groen is en dan het heerlijk afkoelt zodra het geregend heeft. Ik heb het ontzettend naar m’n zin.

xx

2 Comments on “The more you wander, the more you wonder….

1. Dat is eerst best wennen daar! vooral als je het de vorige keer allemaal beter kon vinden en het dan allemaal tegen zit kan ik me voorstellen dat je denkt waar ben ik nu helemaal mee bezig! Ik ben blij dat jullie samen zijn en dat het gevoel van t genieten van t reizen weer terug is. Dus ik wens jullie weer veel plezier toe!!!!xxg