We zijn inmiddels al in Canada maar het is nog steeds de moeite waard om dit reisdagboek te posten van onze tijd in Mexico en Belize. We reisden verder door Mexico naar Belize en vieren mijn verjaardag.

Woensdag 2 mei

Ik was nog steeds helemaal niet fit maar we moesten verder. We pakten om half 1 de bus vanuit Tulum naar Bacalar. Bacalar is bekend om het prachtige 50 tinten blauw meer. Een busrit van een uurtje of 3 en om half 4 kwamen we dus aan in bacalar. We pakten de taxi naar ons hotel. We hadden een eco Lodge geboekt aan het meer. We konden meteen inchecken. Onze kamer was simpel en prima. Wanneer je het pad naar beneden afliep kwam je bij de steiger over het prachtige blauwe meer waar allemaal hangmatten hingen. We ploften meteen kn de hangmatten en bleven daar een paar uren hangen. Stu haalde een paar biertjes voor ons. Aangezien onze eco Lodge best ver van het centrum lag aten we savonds in het restaurant dat er bij zat en gingen we vroeg naar bed.

Donderdag 3 mei

We ontbijten met koffie en fruit en bestellen een taxi. De taxi brengt ons 15 km buiten de stad naar de rapidos. Een stukje rivier met stroomversnelling in de middle of nowhere waar een stel slimme Mexicanen een restaurant hebben gebouwd. We betalen 50 peso’s entree en settelen ons op een van de ligbedden aan het water. Er is een trap het water in en je begint door de stroomversnelling te zwemmen. Een stuk verderop kun je er weer uit. We bestellen een paar cocktails en wat lunch en zwemmen en lezen tot we na een uur of 4 besluiten weer terug te gaan. Bij onze Lodge springen we het meer in en chillen nog wat on de hangmatten voor we weer gaan eten en slapen.

Vrijdag 4 mei

We besluiten een taxi naar het centrum te pakken en daar te ontbijten. We ontbijten met een avocado, sla, tomaat, spinazie sandwich en lopen daarna het stadje door en boeken de bus voor de volgende dag. De rest van de dag chillen we op de hangmatten en het blauwe water tot het begint te regenen en we schuilen tot het avond eten in ons hutje.

Zaterdag 5 mei

We pakken alles in en gaan naar het bus station. We kopen een stel smoothies als ontbijt en wachten op de bus naar Belize stad. Om 1 uur stappen we in de bus. Na een 45 minuten komen we bij de grens aan. Om Mexico uit te mogen moeten we elk 30 belachelijke dollars betalen. Vervolgens bij de grens van Belize gaat het super vlot. Ze spelen een leuke film in de bus en de tijd gaat snel. Na 3,5 uur zijn we in Belize stad. We vinden snel de weg naar ons hotel en checken in. We zoeken daarna ergens om te gaan dineren en vinden een leuk plekje aan het water. Belize stad geeft een goede eerste indruk. De mensen zijn super vriendelijk en vrolijk en overal word je aangesproken met een lach en vragen ze waar je vandaan komt. Tijdens het eten komen we erachter dat het in Belize een uur eerder is dan in Mexico dus dat we om 5 uur al aan ons avond eten zitten. Oops! Terug in ons hotel vinden we een tv zender die de ijshockey wedstrijden uitzend dus Stuart was in de zevende hemel. Houd deze Canadees maar eens bij zn hockey weg!

Zondag 6 mei

We ontbijten in een leuk cafeetje en zoeken de veerboot op voor de volgende dag. We nemen door wat onze plannen nou moeten zijn. Op zondag is alles dicht in Belize en lijkt het wel een spookstad dus er was niet veel te doen. Toen het ook nog eens begon te regenen besloten we een chille dag in het hotel van te maken. Ik keek series op Mn iPad en Stu sliep tot diep in de middag. Vervolgens gingen we onze bootkaartjes kopen en gingen we ergens eten, deze keer om 7 uur. Maandag 7 mei Om half 10 lopen we naar de veerboot Terminal en dropen onze bagage af. Vervolgens gaan we weer naar ons koffiehuisje om te ontbijten en wachten op de boot. Om half 11 stappen we op de veerboot naar San Pedro. De rit is saai maar prima. Het water is ongelofelijk blauw!Na anderhalf uur komen we aan in San Pedro. We worden door onze bed en breakfast opgehaald kn een golfkarretje. Zo leuk. Om half 2 zetten we voet in onze prachtige slaapplaats voor de komende dagen: Diamond Lodge. En een diamanten dat het is. We worden verwelkomd door de manager en krijgen natte handdoeken om ons mee op te frissen. Vervolgens krijgen we van de grote vriendelijke chef een cocktail en de manager laat ons de hele tokko zien. Er is een prachtig zwembad, Spa, een kantoor waar je gebruik van kan maken en de woonkamer/keuken. Zodra je binnen komt kom je in deze enorme kamer met grote relax banken en een keuken waar je u tegen zegt. Het straalt echt een warmte en huiselijk gevoel uit. Daarna laat ze onze suite zien. Een pracht kamer. Met een prachtige inloopkast, bankstel, badkamer en het fijnste bed waar ik ooit in het geslapen. We chillen een beetje in onze kamer en gaan bij het zwembad liggen. We zijn de enige gasten dus we hebben alles voor onszelf. Om 4 uur gaan we een stukje lopen en komen we uit bij een sport bar op het strand. We bestellen een biertje en wat te eten. Er zit een stel aan de overkant van de bar die ons uitnodigde voor een tequila shot, alcohol liefhebbers dat we zijn zeggen we daar natuurlijk geen nee tegen. We blijven bij hun zitten. Het is een stel uit Alberta, Canada. We kijken de ijshockey wedstrijd op tv in de bar en gaan even terug naar onze kamer om ons op te frissen en spreken vervolgens weer met hun af in de bar. We blijven hier zitten tot 11 uur en gaan dan met zn vieren in hun golfkar het eiland over. Ze laten ons alle hotspots zien en we stoppen onderweg ergens om nog een tequila shot te doen want het is inmiddels middernacht wat bekend dat het mijn verjaardag is. Om half 1 nemen we afscheid, helaas gaan zij de volgende dag weer naar huis.

Dinsdag 8 mei

Ik word jarig wakker. Yay! Wanneer we de kamer uit komen heeft de grote vriendelijke chef een heerlijk ontbijt voor ons klaar met zelfgemaakte broodjes, ei en spek een fruitschaal, koffie en versgeperste jus! Heerlijk. Na het ontbijt FaceTime ik met thuis en gaan we aan het zwembad liggen. Hoe fijn!? Om 12 uur lopen we het stadje in en gaan we aan het water een cocktail drinken. Volgens mij was Mn cocktail wel een halve liter aan drinken maar het was heerlijk. Vervolgens lopen we wat rond en lopen we over het strand terug naar onze b&b. Daar staat een taart op me te wachten. De gehele staff komt happy birthday zingen en laten ons vervolgens alleen met deze heerlijke taart! Hoe leuk! Na het taart eten gaan we naar de sportbar voor een drankje en maken ons daarna klaar voor Mn birthday diner. We hadden een reservering om half 8 bij het meest populaire restaurant in town. Een leuk knus restaurant in het centrum met geweldige bediening. We bestellen beide de kokosnoot curry en het is de beste curry die ik ooit hebt geproefd. Bommetje vol lopen we over het strand terug naar de b&b en gaan we in het overgrote chille bed films kijken. Wat een heerlijke verjaardag. Bedankt voor alle felicitaties trouwens!

Woensdag 9 mei

We worden om half 10 wakker en weer staat er een heerlijk ontbijt klaar. Deze keer pannenkoeken, eieren, worstjes, fruit, koffie en jus. Na het eten gaan we weer aan het zwembad liggen en chillen we een paar uren. Om 3 uur staan er vers gebakken koekjes voor ons klaar in de keuken en kletsen we een tijdje met de kok. Vervolgens kleden we ons om en gaan we, verrassing, naar onze vertrouwde bar op het strand. We bestellen een paar cocktails en eten en zitten er een tijdje. Terug in ons hotel pakken we onze spullen in en relaxen we in onze fijne kamer.

Donderdag 10 mei

De wekker gaat veel te vroeg, 6:15. We staan op en er staat een ontbijtje op ons te wachten. De kok had vis en fruit voor ons klaar. Ik ben zelf geen visliefhebber maar het was best te eten. Om 7:15 was het tijd km afscheid te nemen van de fijnste accommodatie ooit! We kregen een lift naar de veerboot op de golfkar. Toen begon het gedonder. We hoorden dat de kaartjes $50pp waren, de exit fee voor Belize $20pp en de fee om Mexico in te komen ook nog es $35pp. Allemaal kn Amerikaanse dollars. Terwijl toen we Mexico uit gingen we ook al die $35 op hadden betaald en die fee is inclusief je vlucht. Dat betekend dus dat we die fee in totaal 4 keer per persoon hebben betaald wat natuurlijk belachelijk is en wat Stuart heel erg boos maakt, wat begrijpelijk is. Al reis ik natuurlijk liever met een blije Stu, Haha. Anyway… We moesten onze veerbootkaartjes kopen, dat was een rij van een half uur, vervolgens moesten we onze exit fee betalen, nog een rij en toen de stempel het land uit. De veerboot rit was bijna 2 uren. In Mexico moesten we dus onze fee betalen en toen waren we in Chetumal. Ons hotel was niet ver van de veerboot. We doen een middagdutje en gaan vervolgens ergens eten.

Vrijdag 11 april

Om 12 uur nemen we de taxi naar het busstation. We moeten tot half 3 wachten tot de bus gaat. We gaan terug naar Tulum. We hebben hetzelfde hostel geboekt als de vorige keer. Het voelt goed om weer terug te zijn, alsof we thuis komen. We gaan uit eten en relaxen de rest van de avond in de kamer.

Zaterdag 12 mei

We hebben een heerlijke relax dag bij het zwembad. ‘S avonds chillen en drinken we met een gezellig groepje bij het zwembad van het hostel

Zondag 13 mei

We moeten een dagje bijkomen na een dagje drinken.

Maandag 14 mei

We gaan ergens ontbijten en pakken vervolgens een taxi naar de ruines. Bij het strand van Tulum zijn eeuwenoude ruines met een prachtig uitzicht over de zee. Het is bloedje heet maar ontzettend interessant om te bezoeken. Bij terugkomst gaan we ergens lunchen en relaxen we bij het zwembad

Dinsdag 15 mei

2 van de jongens waarmee we zaterdag avond aan het kletsen waren gingen een auto huren en vroegen of we mee wouden, Stu en ik zijn altijd in voor een roadtrip natuurlijk dus om 10 uur lopen we met z’n vieren naar de auto verhuur en huren we een auto. De jongens willen graag naar Bacalar, daar zeiden wij geen nee tegen. Na een gezellige rit van 3 uren komen we aan in Bacalar. We zoeken een restaurantje om te eten en gaan vervolgens naar het strand van het meer. Een plek waar Stu en ik nog niet geweest waren. Het water was blauwer dan blauw. Echt fantastisch. We bestellen een paar biertjes en relaxen in het gras. Om een uur of 5 besluiten we weer terug te rijden. savonds zoeken we een restaurant om de ijshockey wedstrijd te kijken en te eten met de jongens

Woensdag 16 mei

Stu en ik rijden in de auto naar het strand en bekijken een aantal hotspots voordat de auto terug moet. Om 12 uur begint het hard te regenen dus schuilen we de rest van de dag in de kamer, en pakken onze spullen in

Donderdag 17 mei

Om half 1 pakken we de bus van Tulum naar Playa del Carmen, het is een bus rit van een uurtje. We kunnen meteen in ons hotel, we hebben een prachtig appartement net buiten het centrum. De main street van Playa del Carmen is belachelijk lang en je kunt er alles vinden van restaurants en cafes tot alle internationale kleding winkels, souvenirshops en tattoo shops. We gaan eten bij een Mexicaans restaurant en bewandelen de 3 kilometer lange straat

Vrijdag 18 mei

Tijd om te shoppen. Stuart is toe aan nieuwe kleren dus we gaan de hort op, doen een paar drankjes en komen Stuart nieuwe kleren. Smiddags liggen we bij het zwembad in ons hotel. Het zwembad is op het dak, je hebt van hier een prachtig uitzicht. Savonds gaan we weer ergens ijshockey kijken en uit eten

Zaterdag 19 mei

We relaxen aan het zwembad en doen nog een rondje door de stad. Na het eten en de ijshockey wedstrijd savonds spreken we af met de 2 jongens waarmee we de roadtrip naar Bacalar deden en die in ons hostel in Tulum verbleven. Ze sliepen in een gezellig hostel in Playa waar ze een gezellig feestje bouwden op het dak. We feesten tot een uurtje of 1 tot we terug liepen naar ons appartementje.

Zondag 20 april

Onze laatste dag in Mexico. We relaxen aan het zwembad, kopen souvenirtjes(tequilla voornamelijk) en gaan voor een laatste keer nog lekker uit eten. S avonds organiseren we onze koffers en gaan vroeg slapen

Maandag 21 mei

We pakken de taxi en bus richting Cancun airport rond 12 uur. Het gaat lekker vlot allemaal. We checken in en wachten tot de vlucht gaat om half 4. Na een vlucht van 5,5 uur komen we aan in Vancouver. Mijn working holiday ging in dus we moesten door het hele immigratie proces, gelukkig ging dit allemaal prima

Mijn Canada avontuur is 2 weken geleden begonnen, een reisdagboek van de afgelopen 2 weken volgt snel. Onze tijd in Mexico en Belize was heerlijk! Wat een ontzettend fijne landen zijn het! Mijn gevoel zegt dat dit niet de laatste keer was dat we Mexico bezoeken